Columns: onze medewerkers delen hun persoonlijke verhaal.

12 september 2018

Financiële schade voorkomen? Zorg voor beheer!

Voormalig adviseur, commercieel manager en ondernemer Tony Stam staat aan het roer van HUISMERK. Hij is dagelijks met de eigenaren van adviespraktijken in gesprek over de ontwikkelingen in de adviesmarkt.

Begin juli werd de financiële wereld wakker geschud. Het nieuws dat de adviseur zijn klant de teveel betaalde ORV-premie moet terugbetalen heeft iedere financieel adviseur bereikt. Je zou denken: een uitspraak die aanzet tot actie. Helaas concludeer ik iets anders. De meeste adviseurs willen wel, maar doen door verschillende omstandigheden nog niets. Ze maken er geen tijd voor, weten niet precies wat er moet gebeuren of verwachten dat het niet zo’n vaart loopt. Zonde, want met die houding riskeer je forse financiële schade en laat je tegelijkertijd een mooie verdienkans lopen.

Sommige adviseurs kiezen er bewust voor om niets te veranderen, omdat zij kunnen terugvallen op een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deels klopt dit. Wees je er wel van bewust dat de verzekering alleen wordt uitgekeerd als jij kunt aantonen dat jij je klant goed hebt geïnformeerd. Kiest je klant bijvoorbeeld niet voor de laagste rente, omdat hij graag zijn hypotheek bij een grootbank wil afsluiten? Leg dan vast dat jij hebt uitgelegd dat deze keuze duurder uitvalt. Heb je dit niet gedaan? Dan heb je helaas weinig aan je verzekering.

Je kunt niet alles weten

Met ruim 40 geldverstrekkers die allemaal hun eigen acceptatiekader hebben, kiezen financieel adviseurs er te vaak voor om soortgelijke klanten een soortgelijke oplossing te bieden. En wat misschien wel het meest zorgwekkend is, deze kantoren geloven oprecht dat ze onafhankelijk adviseren.

Om te achterhalen of dit ook bij jouw adviesbureau het geval is, kan een matrix met afgesloten hypotheken van het afgelopen jaar snel uitkomst bieden. Zie je opvallend vaak dezelfde aanbieder? Dan is het tijd om de informatie over hypotheken beter te ontsluiten, zowel binnen jouw kantoor als richting je klanten.

Dit kun je doen door de kennis binnen jouw advieskantoor te verdelen, maar overweeg ook eens om aan te sluiten bij een formule. Daar heb je toegang tot een breed assortiment, denken medewerkers graag met je mee en vind je alle recente productspecificaties overzichtelijk bij elkaar in één systeem. Zo kun je weer echt onafhankelijk adviseren.

Beheer helpt je verder

De kans op financiële schade is niet alleen actueel bij het afsluiten van nieuwe producten. Of het nu gaat om een gedaalde premie van een ORV of een veel scherpere hypotheekrente, adviseurs hebben een zorgplicht en moeten klanten actief informeren als er een betere oplossing is.

En daar zit ook meteen de grote winst! Jij overtuigt klanten keer op keer van je toegevoegde waarde als je goed voor de bril hebt wie beter kan oversluiten en wie er goed aan doet om een andere verzekering af te sluiten. Klanten zijn best bereid hiervoor te betalen in de vorm van een service-abonnement.

Behalve dat dit een interessant verdienmodel is voor jouw kantoor, heb je ook regelmatig contactmomenten met jouw klanten. En ik hoef jou niet uit te leggen dat dit een uitgelezen kans is om ook andere financiële producten met je klant door te nemen.

Kortom, blijf niet achterover leunen na de uitspraak van het Kifid. De betere adviseur grijpt deze uitspraak aan om zijn adviespraktijk nog beter te organiseren. Met een financieel voordeel als gevolg.

Kennismaken met HUISMERK?

Vraag een persoonlijk gesprek aan